D vitamīns – muskuļu spēkam, līdzsvaram un gaitai

mm

Maija Mukāne

Dr., interniste, Rīgas Stradiņa universitāte, Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca stacionārs Gaiļezers, VCA Aura

pavasaris-2014-d-vitamins-muskuliem

Dzīves kvalitātes uzlabošanās, slimību savlaicīgas diagnostikas un ārstēšanas plašās iespējas palīdz iedzīvotājiem visā pasaulē dzīvot ilgāk, bet ne vienmēr kvalitatīvāk. Vēl aizvien pastāv dabīgie novecošanās procesi, kuru rezultātā cilvēkiem mainās visu orgānu sistēmu darbība, arī balsta un kustību aparāta funkcijas.

Līdz ar vecumu cilvēku muskuļu masa samazinās, un zinātniski šo procesu sauc par sarkopēniju (no grieķu val. sarx – gaļa, penia – zudums). Vecumā no 20 līdz 80 gadiem muskuļu masa fizioloģisko mehānismu rezultātā samazinās aptuveni par 30%. Izteiktāk šis process norit pēc 40 gadu vecuma. Pēc 30 gadu vecuma muskuļu masas zudums ir aptuveni 1% par katru nodzīvoto gadu, bet citos zinātniskajos pētījumos apraksta, ka muskuļu masas zudums ir 8% par katru nodzīvoto desmitgadi. Izteiktāk muskuļu masa samazinās vīriešiem. Veselam cilvēkam muskuļu šķiedras pastāvīgi atjaunojas un noārdās, un tas ir dinamisks process. Zināms, ka līdz ar vecumu šis līdzsvars izzūd un aktīvāk notiek muskuļu šķiedru noārdīšanās.

Muskuļu masas zudums jeb sarkopēnija būtiski ietekmē pacientu dzīves kvalitāti – samazinās muskuļu spēks, fizisko aktivitāšu apjoms un pasliktinās pašsajūta, zūd neatkarība ikdienas ierasto darbu veikšanā.

Apmēram 14% pacientu vecumā no 65 līdz 75 gadiem ikdienas darbību veikšanā nepieciešama līdzcilvēku palīdzība. Jāatzīmē, ka novecojot ne tikai samazinās muskuļaudu kopējais daudzums un muskuļšķiedru uzbūve, bet arī pazeminās kaulaudu stiprība. Abu šo procesu rezultātā var attīsties nopietnas sekas – kritieni, kaulu lūzumi un tiem sekojoša invaliditāte un pat nāve.

Muskuļu masas zudumu novēro veseliem cilvēkiem un pacientiem ar visdažādākajām hroniskām slimībām. Šis process ir saistīts ar samazinātu fizisko aktivitāti un «sēdošu» dzīvesveidu dažādu iemeslu dēļ, tostarp arī citu slimību rezultātā (piemēram, pēc pārciesta insulta, hroniskas sirds mazspējas rezultātā, pacientiem ar pasliktinātu redzi, līdzsvara traucējumiem), kā arī ar nepietiekamu olbaltumvielu uzņemšanu ar uzturu. Pierādīts, ka olbaltumvielas ir svarīgs elements muskuļu atjaunošanās procesā. Novērots, ka gados vecākiem pacientiem ir samazināta apetīte un ātrāka piesātināšanās pēc ēdienreizēm, tāpēc šai cilvēku grupai novēro nepietiekamu olbaltumvielu uzņemšanu ar uzturu. Ja arī netiek novērotas iepriekšminētās sūdzības, neskatoties uz tādu pašu olbaltumvielu daudzuma uzņemšanu kā jaunībā, muskuļaudu atjaunošanās notiek lēnāk un mazākā apjomā. Zināms, ka muskuļaudu zudums līdz ar vecumu ir izteiktāks, jo samazinās hormonu izdale, kuriem ir nozīme muskuļu atjaunošanās procesā (piemēram, insulīnam, vīriešu dzimumhormoniem, augšanas hormonam). Muskulatūras attīstībā un muskuļu funkcionalitātē ir arī liela nozīme iedzimtībai. Novērots, ka pacientiem ar hroniskām aknu un nieru slimībām, iekaisīgām zarnu slimībām (piemēram, Krona slimību), hronisku obstruktīvu plaušu slimību jeb HOPS, reimatoīdo artrītu muskuļaudu noārdīšanās procesi un muskuļu zudums norit ievērojami straujāk.

Pēdējās desmitgadēs atklāts vēl viens būtisks faktors, kuram ir nozīme muskuļaudu pilnvērtīgam darbam un atjaunošanās procesam – tas ir D vitamīns. Zinātniskajos pētījumos atklāts, ka cilvēka muskuļaudos ir vitamīna D receptori – īpašas vietas muskuļu šūnās, kuras ir speciāli piemērotas D vitamīna piesaistei. Pie šiem receptoriem, pēc pārveidošanās aknās un nierēs, piesaistās ar uzturu uzņemtais un saules gaismas ietekmē ādā izveidotais D vitamīns. Eksperimentos ar laboratorijas dzīvniekiem atklāts, ka, ja muskuļaudos nav vitamīna D receptoru, tad muskulatūra ir nepietiekami attīstīta, muskuļu šūnas ir samazinātas apjomā un arī darbojas vājāk un lēnāk. Zināms, ka D vitamīns ir nepieciešams arī muskuļu šūnu vairošanās procesam.

Gados vecākiem cilvēkiem vai pacientiem muskuļu spēka samazinājums var būt saistīts ar vitamīna D receptoru iztrūkumu un vienlaicīgi ar pazeminātu D vitamīna līmeni asinīs. Lai izvērtētu, vai organismā ir pietiekams D vitamīna daudzums, jānodod asins analīze, kurā nosaka D vitamīna līmeni. Pazemināts D vitamīna līmenis asinīs, tajā skaitā arī pacientiem ar hronisku nieru slimību, saistīts ar smaguma sajūtu un sāpēm kājās, nogurumu un grūtībām ejot un pieceļoties no krēsla vai tupus stāvokļa, vai kāpjot pa kāpnēm. Pacientiem ar pazeminātu D vitamīna līmeni asinīs novēro izteiktu augšstilba muskuļu spēka samazināšanos, īpaši, ja D vitamīna līmenis ir mazāks kā 10–12 ng/ ml. Atklāta arī tieša saistība pazeminātam D vitamīna līmenim ar paaugstinātu kritienu risku, kuru rezultātā notiek lūzums. Gados vecākiem pacientiem kritienu risku palielina ne tikai samazināta muskuļu masa, pazemināts muskuļu spēks kājās un nepietiekams D vitamīna līmenis, bet arī līdzsvara traucējumi, galvas reiboņi, vairāk kā četru dažādu medikamentu lietošana vai to medikamentu lietošana, kas ietekmē galvas smadzeņu darbību (piemēram, benzodiazepīnu, neiroleptiķu grupas zāles), un pasliktināta redze.

Ja ir grūtības veikt šīs pārbaudes, tas norāda par nepietiekamu muskuļu spēku un līdzsvara traucējumiem. Šajā gadījumā ir jāuzsāk dažādi pasākumi, kas var palīdzēt uzlabot muskuļu spēku, samazināt kritienu un arī lūzumu risku, uzlabot dzīves kvalitāti.

Gados vecākiem cilvēkiem, lai uzlabotu muskuļu spēku un līdzsvaru, rekomendē veikt vingrinājumus muskuļu spēka stiprināšanai vismaz 2 līdz 3 reizes nedēļā. Regulāri veicot vingrinājumus, uzlabojas kopējā pašsajūta, pieaug muskuļu spēks un samazinās bailes nokrist. Nedrīkst aizmirst, ka muskuļu spēka stiprināšana un līdzsvara kontrole uzlabo arī garastāvokli un dod iespēju būt neatkarīgam no līdzcilvēkiem.
Lai pārliecinātos par to, vai muskuļu spēks ir pietiekams un nav līdzsvara traucējumu, iesakām veikt divas pārbaudes:

  1. Piecelšanās tests. Piecas reizes, cik ātri vien iespējams, bez roku palīdzības jāpieceļas no sēdus stāvokļa (piemēram, no krēsla) stāvus;
  2. Līdzsvara tests. Centieties nostāvēt un noiet, liekot priekšējās kājas papēdi pie mugurējās kājas īkšķa, t.i., liekot pēdas vienā taisnā līnijā.

Obligāts nosacījums muskuļaudu zu­du­ma samazināšanā ir nepieciešamā ol­bal­tumvielu daudzuma uzņemšana ar uz­tu­ru. Starptautiskais Osteoporozes fonds rekomendē uzņemt vismaz vienu gramu olbaltumvielu uz vienu kilogramu ķermeņa svara dienā. Otrs nozīmīgākais faktors muskuļu spēkam ir pietiekams D vitamīna līmenis asinīs (laboratoriski nosakot D vitamīna līmeni asinīs, tam jābūt lielākam kā 30 ng/ml). Lai sasniegtu optimālu D vitamīna līmeni, nepieciešams pietiekami uzturēties saules gaismā – vismaz 15–30 minūtes ar atklātu seju, augšstilbiem un augšdelmiem. Daļēji D vitamīnu var uzņemt ar uzturu, piemēram, ēdot treknās jūras zivis, lasi, konservētas sardīnes, tunci, saulē kaltētas Šitaki sēnes. Ja asinīs ir noteikts zems D vitamīna līmenis, to būs apgrūtinoši kompensēt tikai ar uzturu un uzturēšanos saules gaismā. Šajā gadījumā iesaka papildus uzturam lietot D vitamīnu saturošus medikamentus. Papildu D vitamīna lietošana gados vecākiem pacientiem palielina muskuļu spēku, uzlabo ikdienas aktivitāšu veikšanu un samazina kritienu risku.

Pieejami daudzi D vitamīnu saturoši medikamenti, un daļai no tiem ir pierādīta labāka efektivitāte muskuļu spēka uzlabošanā un muskuļu masas zuduma samazināšanā. Piemēram, ir pierādīts, ka, lietojot vienu no D vitamīna medikamentu veidiem – alfakalcidolu pa 1 mikrogramam dienā muskuļu spēks palielinās par 60% un kritienu risks samazinās par 50%.

Muskuļu masas un spēka zudums ir fizioloģisks process, kura rezultātā palielinās līdzsvara traucējumi un nedrošība, veicot ikdienas ierastos darbus, kā arī kritienu un lūzumu risks.

Būtiskākie faktori, kurus ietekmējot, var samazināt muskuļaudu zudumu dabīgi noritošu procesu un slimību rezultātā, ir pietiekams olbaltumvielu un D vitamīna daudzums, kā arī regulāra fiziskā aktivitāte.

Uzņemot pietiekamā daudzumā olbaltumvielas saturošos pārtikas produktus, vingrojot, kā arī lietojot papildus D vitamīnu, jebkurš gados vecāks cilvēks vai pacients maksimāli ilgi var būt neatkarīgs no līdzcilvēku palīdzības!

Lasiet arī:

Atbildēt

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.