D vitamīns un imunitāte

mm

Jekaterina Āboliņa

Dr., žurnāla “Kaulu Veselība” atbildīgā redaktore

pavasaris-2018-kapsulas

Pēdējos gados arvien vairāk tiek pētīta D vitamīna ietekme uz visām orgānu sistēmām un tā saistība ar dažādām saslimšanām. Iegūtie dati norāda, ka D vitamīnam ir svarīga nozīme visos organisma procesos – sākot ar sen zināmu ietekmi uz kaulu veselību līdz spējai uzlabot imunitāti. Tāpat daudz tiek runāts un pētīts par optimālo D vitamīna līmeni organismā, kas nodrošinātu visu organisma funkciju pilnvērtīgu izmantošanu.

Cilvēka imunitāte ir organisma spēja aizsargāties pret dažādām kaitīgām ārpasaules ietekmēm – vīrusiem, baktērijām, kaitīgām fizikālām parādībām, piemēram, dūmiem. Mūsu organisms ir īpaši pielāgots, lai izvadītu visu lieko un “svešo”. Tādā veidā darbojas, piemēram, elpceļu gļotāda – ar gļotām tiek izvadītas dažādas organismam kaitīgas un potenciāli bīstamas vielas, piemēram, putekļi, baktērijas u. c. Vienlaikus cilvēka imūnā sistēma nodrošina to, lai tiktu iznīcinātas tieši svešās daļas, nevis paša organisma šūnas.

Tāpat kā visām pārējām organisma sistēmām, arī imūnās sistēmas darbībai nepieciešami noteikti nosacījumi, kādos visas imunitātes šūnas spēj darboties efektīvi. Viens no šādiem noteikumiem ir pietiekams D vitamīna līmenis organismā.

Vairākos pētījumos konstatēts, ka D vitamīna receptori ir atrodami uz visām imunitātes šūnām, kas ļauj secināt, ka tā ietekme uz imūno sistēmu notiek visos līmeņos. Atbildot uz kāda mikroorganisma nokļūšanu organismā, uz makrofāgu virsmas veidojas D vitamīna piesaistes receptori. Kad D vitamīns piesaistās tiem, tiek aktivēta proteīnu sintēze (katelicidīns un beta defensīns 4), kuri atbild par mikroorganismu iznīcināšanu. Tātad, ja organismā trūkst D vitamīna, imūnā sistēma nav spējīga aizsargāties pret mikroorganismiem un to izraisītiem bojājumiem – un cilvēks saslimst.

Līdzīgi notiek arī ar autoimūnām saslimšanām, kad imūnās sistēmas šūnas sāk cīnīties pret paša organisma šūnām, uzskatot tās par svešām. Pētījumos ir pierādīta sakarība starp zemu D vitamīna līmeni serumā un tādu autoimūno slimību kā 1. tipa cukura diabēts, multiplā skleroze un reimatoīdais artrīts attīstību vēlākajā dzīves posmā. Tā kā D vitamīns regulē imūno šūnu darbību, to savstarpējās proporcijas un atbildi uz iekaisumu, tad arī tā pietiekams līmenis nodrošina aizsardzību pret autoimūno slimību attīstību.

Liela nozīme tiek piedēvēta arī D vit­amīna spējai mazināt hronisko iekaisumu, kam ir labvēlīga ietekme ne tikai uz autoimūnām saslimšanām, kuras notiek ar iekaisuma ainu (piemēram, reimatoīdais artrīts), bet arī uz kardiovaskulārām saslimšanām, kuru pa­­matā ir hronisks iekaisums – ateroskleroze, koronārā sirds slimība.

Tabulā ir apkopoti dažādas koncentrācijas D vitamīna labvēlīgie efekti un īpaši izcelta tā labvēlīgā ietekme uz imunitāti.

Kopējais 25(OH)D
jeb D vitamīna līmenis
Sagaidāmie labvēlīgie efekti
Ja tiek sasniegts
vismaz 10 ng/ml
Ar tik zemu D vitamīna līmeni var nodrošināt tikai kaut nedaudz pietiekamu kaulu mineralizāciju un pasargāt bērnus no rahīta, bet pieaugušos no osteomalācijas jeb kaulu mīkstināšanās
Ja tiek sasniegts
vismaz 20 ng/ml
Sasniedzot šādu D vitamīna līmeni, var novērot tā labvēlīgos efektus uz līdzsvaru, uzlabojas muskuļu spēks, un tādējādi samazinās kritienu risks. Šāds D vitamīna līmenis noteikti būtu jāsasniedz visiem gados vecākiem pacientiem
Ja tiek sasniegts
vismaz 30 ng/ml
Sasniedzot un uzturot šādu D vitamīna līmeni, var pasargāt sevi no osteoporozes, trausliem kauliem un to lūzumiem. Pacientiem ar vismaz šādu vai augstāku D vitamīna līmeni samazinās dažādu vīrusu infekciju risks!
Ja tiek sasniegts
vismaz 40 ng/ml
Pacientiem ar D vitamīna līmeni vismaz 40 ng/ml nedaudz samazinās mirstības risks kardiovaskulā­­ro slimību rezultātā! Ar šādu D vitamīna līmeni tiek nodrošināta aizsardzība pret dažām onkoloģiskām sli­­mībām
Ja tiek sasniegts
vismaz 50 ng/ml
D vitamīna piesaistes vietas jeb receptori ir atklāti uz faktiski visām imunitātes šūnām. Pierādīts, ka arī autoimūno slimību risks (piemēram, multiplās sklerozes) samazinās un šīs saslimšanas norit vieglāk, ja D vitamīna līmenis ir 50 ng/ml un vairāk
Lai no D vitamīna iegūtu maksimāli labvēlīgus efektus, tā līmenim asinīs jābūt 45–50 ng/ml!

Tātad:

  • Minimālais D vitamīna līmenis, kas būtu jāsasniedz ikvienam, ir 30 ng/ml.
  • Taču optimālais līmenis būtu 45–50 ng/ml, jo šādā līmenī D vitamīnam ir maksimāli labvēlīgā ietekme uz organismu.

ATCERIETIES! D vitamīns ir taukos šķīstošs, tāpēc vislabāk uzsūcas, lietojot to eļļas vai kapsulu veidā ēdienreizes laikā.

Adaptēts pēc Dr. M. Mukānes raksta “D vitamīns. Cik profilaksei, cik ārstēšanai?” Kaulu Veselība žurnāla 2017. gada rudens numurā.

Lasiet arī:

Atbildēt

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.